donderdag 24 mei 2012

Cowboy hoedje voor Loes

Elk jaar hebben wij met de familie van mijn moeders kant een familiedag.
Deze wordt elke 2e Pinksterdag gehouden bij mijn oom op de boederij.
Geweldig voor de kinderen natuurlijk! Allemaal beestjes en als we geluk hebben zelfs jonge katjes (dé attractie van de dag).


Dit jaar hebben we een thema opgekregen om in gekleed te gaan : Het Wilde Westen

Dus ben ik aan de slag gegaan om een soort cowboy hoed voor Loes te maken.


Hier een korte foto raportage:

1.
De patroondelen uit stof geknipt. Deze heb ik eerst met tussenvoering verstevigd en daarna uitgeknipt, zo heb je altijd de stof goed verstevigd.

2.
Naden goed stikken en openstrijken


TIP
Omdat je een ronde naad tegen een rechte naad wilt stikken moet je de ruimte verdelen. Dit doe ik door de beide stoffen over mijn vinger te leggen, met de stof waarin de ruimte verdeeld moet worden bovenop (je krijgt dan een soort natuurlijke ruimteverdeling), dan zet ik er een naald dwars op, want dan kan je er voorzichtig overheen stikken, zonder de naald te verwijderen.




3.
Als je dan alle ruimte hebt verdeeld en gespeld moet het er ongeveer zo uitzien als hierboven.

4.
Uiteindelijk stik je de naad vast en tijdens het stikken leg je alles al in de juiste vorm zoals het er uit moet komen te zien, dat is makkelijker om de naad goed te verwerken.

TIP
Als je ruimte in een stof moet verwerken zet je steeklengte dan iets groter (bijvoorbeeld 3,0 i.p.v. 2,5) dan heeft de stof meer ruimte om zich te verdelen.



5.
Dun de naden af (smal afknippen) en omdat je een ronding maakt, knip regelmatig de naad in tot ca. 1 mm voor de naad. Dan wordt de gestikte naad iets soepeler om te verwerken.


6.
Nu de rand van de hoed stikken en doorstikken

7.
De voering precies zo stikken zoals je de bovenstof hebt geknipt en deze aan de bovenstofhoed stikken. Laat ca. 6 cm open om de hoed te keren.

8.
Het hoedje moet ik nog voorzien van een koordje onder de kin en een paar leuke knopen, maar je kan al duidelijk zien wat het moet worden....een girlpower comboyrinnetje.
Wel stoer toch?!

Het patroon heb ik van de McCall het is daar gratis te downloaden inclusief een werkbeschrijving (engelstalig)

SUCCES!!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen