zaterdag 16 juni 2012

Kussenhoes

Nog niet zo lang geleden ben ik aan het breien geslagen voor ©Kukelure.
Ik ben bezig met een serie kussenhoesjes.

Dit is de eerste in de serie....



















Dit kussen is gemaakt van 100% wol en aan twee kanten te gebruiken.
Aan de ene kant is een kabel te zien (asymetrisch) en aan de andere kant heb ik een vlakverdeling gemaakt door recht en averecht af te wisselen.
Daarna heb ik de twee panden aan elkaar gehaakt, dat leek mij het mooiste.
Het kussen is 50 x 50 cm.

Nu het vervolg gaan maken en bedenken.....

2 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Ik heb een vraag over bovenstaand patroon. Met hoeveel steken moet ik beginnen? En hoe brei ik de kabel in het kussen
    Met vriendelijke groet,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Petra,
      Het aantal steken hangt een beetje af van de grootte van je kussen en de dikte van de draad die je gebruikt,
      Op het label van de wol staat meestal een soort rapport voor het aantal steken wat je moet opzetten en het aantal naalden dat je moet breien om 10 x 10 cm te krijgen.
      Stel dat je kussen 50 x 50 cm is en het rapport is 13 steken en 15 naalden voor 10 x 10 cm.
      Dat betekend dat je dus 5 x 13 steken op moet zetten (dit is 65 steken) en je dus 5 x 15 naalden moet breien (dit is 75 naalden).
      Maak eerst een proeflapje om te kijken of dit klopt en pas eventueel de dikte van je naalden aan (dat is het gemakkelijkst).
      De ervaring leert dat je beter een iets te strak hoesje kan breien, dan eentje die te groot is. Je lapje rekt op den duur toch wel op, en het zou jammer zijn als je hoesje gaat lubberen.
      Wat betreft de kabel: die zou ik nooit in het midden doen, maar uit het midden.
      Dat maakt het iets spannender om naar te kijken.
      Het patroon en de beschrijving voor een soortgelijk kabelkussen vind je hier:
      http://www.signora-anna.nl/Gratis%20patronen/Breien/Kabelkussen%20van%20Merano.pdf
      Ik hoop dat je er wat mee kan.
      In ieder geval veel succes en natuurlijk ben ik benieuwd of het allemaal lukt!

      Verwijderen