maandag 4 juni 2012

Speculaasjes bakken

Het is vandaag echt prutweer!
Dit vraagt om winterse bezigheden.
De kinderen kunnen nu ook niet naar buiten en om ze nu de hele dag televisie te laten kijken vind ik geen goed idee....

Dus we gaan lekker koekjes bakken.
Deze keer speculaasjes met zelfgemengde speculaaskruiden. Een test omdat onze oudste een notenallergie heeft en in eigenlijk elk mengels wel pinda's en noten worden verwerkt, of in een fabriek waar dit wordt verwerkt.

Voor de speculaaskruiden heb ik het volgende mengsel gebruikt (alles in poedervorm natuurlijk):
40 gr kaneel
10 gr nootmuskaat
5 gr kruidnagel
5 gr kardemom
5 gr witte peper
5 gr korianderzaad
5 gr gember
5 gr anijszaad
5 gr foelie

Alles mengen en je kruidenmix is klaar.
Ik heb het net getest en het is een goed mengsel....

Ik zal een andere keer m'n recept voor speculaasjes wel posten.
Ik moet nu naar de oven toe, want die roept me!


3 opmerkingen:

  1. Ik ga je mengseltje een keer proberen, hij is toch weer iets anders dan mijn 'eigen' recept. En ik hou wel van een culinair avontuurtje! Ze zien er in ieder geval wel lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Bolletje kruidnoten (bepaalde formaten!!) bevatten geen (sporen van) noten. Wel van pinda's, maar als je daar ook last van hebt, valt dat onder een pinda-allergie en niet onder de notenallergie, omdat het geen noot is. Voor de mensen met notenallergie is er dus wel degelijk iets veiligs op de markt te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen