zaterdag 28 juli 2012

Speculaasjes bakken (het recept)



Ik had in de blog met het recept voor speculaaskruiden beloofd om ook mijn speculaasrecept een keer te posten.
Nou, ik dacht, het is de afgelopen week zo lekker warm geweest, we gaan eens een heerlijk hollands winters koekjesrecept bloggen.
Alvast een beetje ter voorbereiding van de koudere dagen, die vast wel weer zullen komen.

Even ter informatie:
De aantallen de ik in dit recept omschrijf is voor ongeveer 3 tot 4 bakplaten met koekjes.
Ik doe dit altijd.
Ten eerste: de oven is al warm en hoeft dus maar één keer op te warmen (scheelt stroom)
Ten tweede: ik ben dan toch bezig en ga dan het liefste in één ruk door.

Benodigdheden:
500 gram bloem
1 zakje bakpoeder
250 gram (bruine) suiker
(ik heb niet altijd bruine suiker op voorraad, gewone suiker werkt ook, alleen de koekjes worden wat bleker. De smaak blijft nagenoeg hetzelfde)
4 afgestreken eetlepels speculaaskruiden
1 mespunt zout
350 gram koude, harde boter (roomboter is het lekkerst, of plantaardige boter)
1 losgeklopt ei (ik heb geen zin in "mooi glimmende" speculaasjes dat vind ik een gedoe, dus het ei gaat helemaal in het beslag)

Hoe te maken:
* Meng alles met een koele hand in een mengkom tot een stevige, niet plakkende bal.
* Leg het deeg tijdens het voorverwarmen van de oven in de koeling.
* Verwarm de oven voor op 175 graden Celcius, of gasstand 3.
* Leg bakpapier op de bakplaat, of vet deze in (bakblikinvetter is erg handig)
* Haal het deeg uit de koeling en rol er een rol van die ongeveer net zo dik is als een leverworst, gebruik hiervoor een snijplank of iets dergelijks.
* Snijdt met een mes plakjes van ongeveer 3/4 cm dik en leg die met een onderlinge afstand van ongeveer 3 cm van elkaar op de bakplaat.
* Doe het resterende deeg weer in de koeling
* Schuif het bakblik in het midden van de oven en bak de speculaasje in ongeveer 20 tot 25 minuten gaar.
* Haal de speculaasjes uit de oven, haal ze van het bakblik af en laat ze op een taartrooster (of iets dergelijks), vlakliggend, afkoelen.
* Herhaal dit met het resterende deeg, totdat dit op is.

TIP:
1. Om kruidnoten te krijgen kan je ook balletjes ter grootte van een knikker rollen, leuk om met kinderen te doen.
2. Wil je tóch glimmende speculaasjes, hou dan een beetje ei achter en seer dit op de speculaasjes voordat je ze afbakt.
3. Hou je van amandeltjes? Doe dan eens wat amandelschaafsel op de speculaasjes voordat je ze afbakt en druk ze een beetje aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen