zaterdag 8 april 2017

Ergernis: Kapotte knieën (hoe lossen we dit op?!)

Misschien herken je het wel....kinderen en broeken met kapotte knieën....
Ik word er af en toe zo simpel van!
Heb je net een nieuwe broek gekocht (ik koop ze tegenwoordig in meervoud), na 2 keer dragen zijn de knieën al weer kapot.


Ja....dat is modern, ik weet het, maar als je er niets aan doet is de broek na een paar keer dragen helemaal versleten.
En daarbij vind ik het niet nodig om met kapotte kleding te lopen.

Maar goed....wat te doen?
Een nieuwe broek kopen?
Je loopt er op leeg als je niet uitkijkt.
Repareren? 
Dat is een goede optie en soms nog erg leuk om te doen ook!
Mijn moeder kan het als geen ander en ik heb het volgende van haar geleerd....

* Eerst maak je de zijnaad los die NIET is doorgestikt, doe dit ter hoogte van het gat en maak dit ruim genoeg los om te kunnen naaien.


 * Neem dan Spijkerstof (of een andere bijpassende, leuke stof) met een stukje Vliesofix. Knip een stuk wat ruimschoots groot genoeg is voor de hele knie, dusdanig dat je het ook in de zijnaad kan vastzetten.


* Plak dit stuk stof aan de binnenkant van de broekspijp


* Als je het gat wilt stoppen is er heel mooi garen van Gütermann, in twee kleuren verkrijgbaar. Als je dit garen gebruikt, lijkt het garen één te worden met het gat.


* Stik het lapje met een zigzag vast en stop het gat door er overheen te stikken en er haaks nogmaals over heen te stikken (heen en weer)


* Nu kan je er voor de stevigheid nog een applicatie op zetten, maar natuurlijk ook omdat het gewoon leuk is en je maakt de broek helemaal eigen....
Ik gebruikte hier een strijkapplicatie, maar die zet ik altijd nog met een zigzag vast. Ik zorg dat de steekbreedte niet al te breed is en de steeklengte ook redelijk dicht op elkaar, dan lijkt het bij de applicatie te horen en zit het ook stevig vast, ook na een keer wassen (of vaker wassen)


* Nu kan je de naad weer dicht stikken en de rafelrand afwerken met de lockmachine of (en dat doe ik vaak) met een zigzag steek op je naaimachine of een siersteek.

De broek is weer klaar om gedragen te worden....


Heel veel succes ermee en laat eens weten of het gelukt is.

Liefs,
Annemarlies

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen